Nieuwsberichten
Van visualiseren kun je leren – een nieuwe tool om therapie te ondersteunen
Door Eva Tolmeier
Binnen cognitieve gedragstherapie willen we graag samen problemen begrijpen en veranderen. We denken na over welke informatie relevant is om te verzamelen, en evalueren op basis van deze informatie steeds hoe we ervoor staan en welke stappen er nog nodig zijn. Die informatie verzamelen en inzichtelijk maken is…
De beschikbaarheid van CGTp in Nederland
Door Eva de Bruijn
CGTp (cognitieve gedragstherapie bij psychose) is een eerste keus behandeling voor psychose. In combinatie met antipsychotica, maar ook als op zichzelf staande behandelinterventie. Zowel antipsychotica als CGTp hebben een goed effect bij een kwart van de cliënten en een minimaal effect bij de helft van de cliënten….
AI Bijzondere waarnemingen
Als je dit leest, dan is de kans heel klein dat het ook voor jou boeiend is. Het is namelijk een uitprobeerseltje….
Hoe kan ik een stem horen?
Spraak van buiten komt via ons oor naar binnen. Eigen gedachten komen van binnen en zijn een soort innerlijke…
Geen uitzondering! Hallucinaties bij Borderline persoonlijkheidsstoornis.
Door Eva de Bruin
Eerder onderzoek heeft aangetoond dat 25% van de mensen, die gediagnosticeerd zijn met een borderline persoonlijkheidsstoornis, last heeft van stemmen horen. Lang werd gedacht dat de hallucinaties bij een borderline persoonlijkheidsstoornis minder heftig zijn, anders klinken, andere dingen zeggen, of niet aan anderen worden toegeschreven.
Lees verder
Interacties tussen PTSS, psychose en zelforganisatie
Door Paul de Bont
En de sleutelrol van achterdocht, hyperarousal en posttraumatische cognities.
We weten dat trauma oorzakelijk verband houdt met psychose. We weten ook dat PTSS en psychose elkaar onderling kunnen versterken. Het belang van de driehoek trauma, PTSS en psychose is inmiddels algemeen bekend en de kennis hierover…
Probleem-instandhoudende patronen: een herzien concept voor psychische stoornissen
Door Janneke Ferwerda
In deze nieuwsbrief staan we stil bij een belangrijk en ook revolutionair artikel, waarin een alternatief concept wordt geïntroduceerd van psychische stoornissen. Dit nieuwe concept is ontwikkeld in samenwerking met behandelaren, ontwerpers, zorggebruikers, en onderzoekers binnen het programma Redesigning Psychiatry, dat sinds 2015…
De bestraffende oudermodus bij borderline persoonlijkheidsstoornis: hoe vaak gaat het om hallucinaties en wat is het effect van schematherapie?
Door Janneke Ferwerda
Mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis hebben vaak last van kritische en bestraffende gedachten, zowel naar zichzelf als naar anderen. Deze zelfkritische overtuigingen ontstaan meestal als reactie op negatieve opvoedingservaringen, zoals een bestraffende ouder, of andere ingrijpende gebeurtenissen. Schematherapie (ST) is een effectieve behandelmethode die…
Veranderde positieve en negatieve zelfschema’s door CGTp
Door Eva de Bruin
Kernovertuigingen over jezelf, de ander en de wereld worden ook wel schema’s genoemd. Deze schema’s kleuren hoe mensen o.a. sociale interactie en gebeurtenissen beleven en vormen de basis van hun gedrag. In de vroege jeugd worden de schema’s gevormd. Negatieve ervaringen en de daardoor gevormde…
Van jeugdtrauma naar psychose: wat veertig jaar onderzoek ons leert
Door Helga Ising
DEen meta-analyse uit 2012 toonde aan dat mensen met een psychose bijna drie keer zo vaak jeugdtrauma’s hadden meegemaakt als controlegroepen. In de afgelopen tien jaar is het aantal studies naar deze relatie sterk toegenomen. Deze nieuwe meta-analyse, de grootste tot nu toe, biedt een geactualiseerd en uitgebreid…
Taalspellen bij auditieve hallucinaties: de rol van de Temstem-app
Door Alyssa Jongeneel
Cognitieve gedragstherapeutische interventies spelen een belangrijke rol bij het verminderen van de last en hinder die mensen ervaren van stemmen. Een veelbelovende benadering is het gebruik van taalspellen. Een specifiek voor dit doel ontwikkelde applicatie, Temstem, werd de afgelopen tien jaar door veel stemmenhoorders ingezet, zowel zelfstandig als…